УСПЕХИТЕ НА БЪЛГАРСКОТО КИНО

В КРАЯ НА ПЪРВОТО ДЕСЕТИЛЕТИЕ НА 21. ВЕК

 

СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ И НАЦИОНАЛЕН ФИЛМОВ ЦЕНТЪР ПРЕДСТАВЯТ:

 

На фокус: „Рапсодия в бяло”

 

 

„Рапсодия в бяло” – филмът

"Това е историята на една жена, но не съвсем жена. Не съвсем, защото е смешновато дебеличка. Защото е клоун, а жената-клоун е много тежка работа. През цялото време клоунът пречи на жената, а жената - на клоуна. Как и кога тези две страни ще сключат примирие, ще се обединят, за да свършат нещо заедно?! Това е един от въпросите, на който ще отговоря. Въобще всичко в живота на тази героиня е не съвсем. Работи като актриса, но не съвсем. Изиграва ролята на своя живот, но не съвсем. Накрая загива, но не съвсем. (Нарочно пиша със загадки, за да гледате филма.)" Теди Москов

 

„Рапсодия в бяло” е копродукция на БНТ, Дарик Радио, Арт Фест и Бояна Филм. Премиерната дата, от която тръгва по кината у нас, е 21 ноември 2003 година. Филмът е представян на над 10 международни и национални фестивали. Режисьор и сценарист е Теди Москов, ролите се изпълняват от Мая Новоселска, Филип Трифонов, Самуел Финци, Христо Димитров, Кръстьо Лафазанов, Христо Гърбов и др.

 

Режисьорът за филма:

"Ще се смея над неща, които натъжават. Искам комедията и трагедията да вървят в една крачка. Това е филм за борбата със страшния непобедим враг - баналността на живота. Ще се прокрадва Чеховска провинциална безнадеждност, разчупена от резки обрати на Чаплиновски хумор. Един поклон пред нямото кино и Чехов." Теди Москов

 

Как създадохте сценария на „Рапсодията”?

- Взех бял лист хартия и химикалка, после написах няколко думи. След това подредих всичко в изречения – от 1 до 978. Един ден, както си лежах в болницата в Германия, ме обхвана прилив на енергия. За около час направих 20 страници една след друга. Целият пролог е създаден на един дъх. Когато излязох от болницата, започнах да пиша по-бавно и писах дълго. Сценарият, според мен, е много по-хубав от филма. Майка ми (писателката Рада Москова – бел. авт.) помогна много, защото тя е старо куче – сценарист. Но е и безжалостен критик. Юлия Огнянова също ми подсказа някои неща, операторът Иван Тонев се включи с идеи, а Коста Биков от БНТ направо измисли името на филма.

Идеята за този филм е много стара. Във варненския театър, където аз и Мая работехме по разпределение, след като завършихме ВИТИЗ, имахме голям чешит за директор – Йордан Тодоров. Той ме провокира и създадох образа на Филип Трифонов. В сюжета съществуват доста биографични моменти, мои и на Мая лични преживявания." В интервю на Албена Атанасова, в. „Стандарт”, 15 ноември 2002

 

Фелини се забавляваше, правейки кино – и при Вас ли е така?

- Обичам да се забавлявам, но обикновено отивам със страх на работа, защото никога нямам предварително написан план и разчитам на това, което ще ми хрумне в момента. И никога не знам дали точно днес ще ми хрумне...

 

Наистина ли вярвате, че хубавите неща падат от небето?

- Да. Както и лошите. Яворов го е доказал с “Градушка”.             В интервю на Виолета Цветкова, в. „Новинар”, 13 ноември 2002

"Та един ден 6010076684 реши да напише сценарий. ЕГН-то беше в болница след удар от МПС във ФРГ. Сценарият стана приятен за четене и невъзможен за правене. След много труд успях да го трансформирам в приятен за правене и невъзможен за четене. Мисля, че целият екип се кефеше по време на работа. След това леко се стресна, като видя резултата." Teкст за сп. „Екран” - „ТЕДИ МОСКОВ КАЗА”, май 2003

 

Критиката за филма

„Рапсодия в бяло” е разказ за изгубените поколения на една изгубена държава. Потискащо, особено ако ти остава още време за живеене в същата държава. Филмът е далеч от психологическия реалистичен разказ. Действията се случват, водени единствено от прищевките на разказвача. Така избраната стилистика изключва въпроси от рода на „защо героят постъпи така, след като...”, които най-често се отправят към драматургията на българските филми. Героите не са толкова човеци, колкото се водят по логиката на Уди Алън: „И тогава аз нарисувах една алегория”. При този принцип едноплановостта не дразни, а конфликтите се раждат от сблъсъка на „едното” с „другото”.

„Рапсодия в бяло” е блестящо екранизиран театър, като силата му е именно в симбиозата на двете форми на изразяване." Нет Фокус, dir.bg

 

Фестивални участия и награди

2002

Награда на името на Ив Монтан за Най-добър актьор/актриса (Мая Новоселска),

Наградата на ФИПРЕССИ - МФФ „Молодист”, Киев, Украйна

Най-добър български оператор (Иван Тонев) - Международен София Филм Фест

МФФ Варшава, Полша – конкурсна програма

2003

Специалната награда на журито - Международен телевизионен фестивал „Златната ракла”, Пловдив

МФФ Белград, Сърбия и Черна гора

МФФ Скопие, Македония

МФФ Торун, Полша

МФФ Истанбул, Турция – конкурсна програма

МФФ Москва, Русия

МФФ Александрия, Египет

МФФ Калкута, Индия

 

 

 

 

Назад към Съюз на Българските Филмови Дейци